Russia Today (RT)- Propaganda or alternative news?

For most of the world’s citizens Russia has throughout history looked like a rather violent, authoritarian state. But for Russia’s part to make themselves look better they have launched projects to explain their ideas and actions to the outer world. One of these projects, called “Radio Moscow”, was started during the Cold War(http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php). But, in 2005 Russia launched state-funded 24-hour news channel called Russia Today, a channel, that has roots in that same “Radio Moscow” ( http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php). RT’s goal is to give the world a view from Russia’s point of view. It is understandable for them to do so considering that the news market is largely dominated by western news sources. And one can assume, these western news channels like CNN, BBC, Fox news, being rather more biased towards the western values instead of Russian ones. But for West, the problem with RT lies in its straight connection to Kremlin. There are undeniable facts that prove that the channels news feed is controlled by the supreme power in Kremlin. Like for example during Russia’s conflict with Georgia, a young correspondent called William Dunbar, broadcasted something that was out of boundaries for Kremlin and he was told to leave the post straight after (http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php). Another example would be the week after the opposition leader Boris Nemtsov’s assassination when a massive march began in Moscow to protest Nemtsov’s murder. RT did not cover that march and instead opted to show a documentary at the time about American racism and xenophobia (http://time.com/rt-putin/).

rt

Russia state-funded RT in 2005 with 30 million dollars(https://www.occupycorporatism.com/russia-today-state-funded-propaganda-masquerading-as-alternative-media/). In 2016, according to Moscow Times, the funding will be 307 million dollars(https://themoscowtimes.com/articles/russia-cuts-state-spending-on-rt-news-network-50194). By comparison BBC World Service Group which includes TV, radio and online news distribution had a budget of 376 million dollars for the year of 2014/2015 (http://time.com/rt-putin/). So Russia has increasingly been putting in a lot of money in their soft power tool to influence people’s opinions around the world.

In the Western media, Russia Today(RT) is often seen as a “propaganda machine” that undermines western values and promotes Russian ideas. A rather interesting position taken here by Bradford MP George Galloway:

Since its opening, they have quickly mixed into the scene of news channels such as BBC, CNN and Al-Jazeera. With the increasing funding, the channel now has over 2000 employees across the world alongside with channels not only in English but also in Spanish and Arabic(http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php).

The soft power tool has been very controversial, it is considered being an extension of President Vladimir Putin’s confrontational foreign policy. Konstantin Prebrazchensky- a globalist in Russia came out saying that RT is “a part of the Russian industry of misinformation and manipulation”( https://www.occupycorporatism.com/russia-today-state-funded-propaganda-masquerading-as-alternative-media/).

Channel is known to be hiring young students straight out of the university, offering them good money and training on the job. For many young journalists see that as a kick-start to their careers on the field. Although there are rather interesting examples of their young journalists quitting their jobs on live coverage, like for example Liz Wahl is doing here:

But the channel does not see any trouble hiring young students. Many benefits and good salary offered will always keep bringing them new employees.

To sum up, it is very hard in current information era for people to make their minds on information they are being fed. Like we saw in the recent American elections, many fake news got produced in order to influence people’s decisions. To have a better understanding of the on-goings in the world, people should do wider research on information. Using RT as a source is anyone’s choice.

 

 

Bibliography :

1) Julia Ioffe, September/October 2010, “What Is Russia Today?”, available at http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php (accessed on 7th of December 2016)

2)Simon Shuster, March 2015, “The global news network RT is the Russian government’s main weapon in an intensifying information war with the West—and its top editor has a direct phone line to the Kremlin”, available at http://time.com/rt-putin/ , accessed on 7th of December 2016
3)Susanne Posel, May 2013, “Russia Today: State-Funded Propaganda Masquerading as Alternative Media”, available at https://www.occupycorporatism.com/russia-today-state-funded-propaganda-masquerading-as-alternative-media/ , accessed on 7th of December 2016
4) The Moscow Times, October 2015, “Russia Cuts State Spending on RT News Network”, available at https://themoscowtimes.com/articles/russia-cuts-state-spending-on-rt-news-network-50194 , accessed on 7th of December 2016

 

 

Advertisements

3 thoughts on “Russia Today (RT)- Propaganda or alternative news?

  1. noblesseobligeinaction December 17, 2016 / 9:45 pm

    Interesting Blogpost detailing the history of RT and their continuing efforts to recruit young people to spread the Kremlin’s version of events.

    Like

  2. stevencurtislm January 25, 2017 / 12:06 am

    This post makes a number of interesting points and looks at competing arguments about the role and influence of RT. The post would have been stronger had you made your own position clearer. You provide a number of facts and claims, but it isn’t clear what conclusions they should lead us to.

    There also appears to be some tension between the claim that RT is a propaganda tool of the Kremlin and the idea that it promotes Russia’s soft power. Surely it can’t do both. Any whiff of propaganda will undermine Russia’s claim to soft power.

    You refer to some useful sources. However, you might have included one or two academic works. For example, see the articles on RT by Rawnsley and Yablokov in the recent issue of the journal Politics (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ponl.2015.35.issue-3-4/issuetoc;jsessionid=E09C69733A44C838BEC304B8708A8BA3.f04t01).

    There are a number of grammatical errors. Please proofread the post before revising it for inclusion in your portfolio.

    Like

  3. icantbelievethisusernamehasbeentaken February 27, 2017 / 9:18 pm

    Very good post, I really enjoyed reading it. It gives a satisfactory account on RT talking about how it developed and how it works, in my opinion this makes the post even better. You are clearly raising a point which can be seen in the conclusion.I really think this post is very well written. I tried to come up with some constructive criticism but I have none. Maybe the only thing is I might have enjoyed a bit of a comparison in order to give emphasis to the differences between RT and western news channels and between Russia and the West when it comes to public diplomacy.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s